TEMA: Religionspsykologi

Hva er egentlig religionspsykologi? Hvilke teorier og metoder bygger det på? Og kan tro måles, eller Gud for den saks skyld? Tirsdag 20. november gis en kort, men viktig innføring i noen av de viktigste områdene innen religionspsykologien. Sentrale tema vil være religiøs tro og helse; spirituelle og religiøse erfaringer; ulike metoder for endring av bevissthetstilstand som meditasjon og rusmidler; omvendelse; og utvikling av religiøsitet, spiritualitet og moral.

GJEST: Eva Skoe

Eva Elisabeth Aspaas Skoe er professor ved psykologisk institutt, har sin doktorgrad i klinisk psykologi fra Canada, og har vært gjesteforsker ved Harvard University. Hun har primært forsket på moralutvikling, identitet og kjønn. I dag er Skoe blant de få i landet som underviser i religionspsykologi, og hun arbeider med å utvikle undervisningstilbud og forskning på dette feltet. Universitetet i Oslo er det eneste universitetet i Norge som tilbyr et kurs i religionspsykologi.

Tid: Tirsdag 20. november kl 16:30–18:30
Sted: Auditorium 3, Psykologisk institutt, UiO

Meld din ankomst på facebook
NB: Emmaus ønsker å gjøre oppmerksomhet på at det er vi som velger tematikk og bestiller talere vi tror er best til alle våre arrangementer, men at vi bidragsyterne ikke er talerør for foreningen og foreningens syn.

Powerpoint: Religionspsykologi-64kbps

Lydfil: Fagseminar-21.11.12-religionspsykologi

One Response

1. Hei,